25. september 2007

Bak kateteret igjen

Eller - jeg er nå like mye foran det. I alle fall, jeg er tilbake i klasserommet igjen, ikke lenger som mamma og oversetter for mine barn, men som lærer. Skolen Hanne og Håvard går på, manglet en lærer fra denne uken av, så jeg fikk spørsmål forrige helg om jeg hadde anledning til å ta over 3. klasse på skolen.

Det var både et vanskelig og et lett spørsmål å ta stilling til. Lett fordi jeg trives med å undervise. Vanskelig fordi alt nå skulle gå på engelsk. Lett fordi det ville gi meg mulighet til å være i nærheten av Hanne og Håvard hele skoledagen. Vanskelig fordi jeg da måtte la dem være alene i klasseromma fortere enn jeg hadde tenkt. Lett fordi skolen virkelig var i manko på en lærer. Men mest av alt vanskelig fordi jeg da ikke ville få mulighet til å jobbe med og blant de innfødte her i Mali, ei heller begynne å lese Bambara. Når vi har hatt samlinger der de nasjonale arbeiderne har vært med, og spesielt dem fra Elfenbeinskysten, og både samtaler og sanger har gått på mahou, kjenner jeg at det er her jeg har hjertet mitt.

Men - jeg har kommet til det, at vi er alle lemmer på samme legeme, men med ulike oppgaver. Min oppgave akkurat nå er altså å være lærer for 3 rd grade på BCA. Jeg vet av erfaring hvor viktig det er at det er skoletilbud for misjonærbarna - og at det er et godt skoletilbud. Jeg håper og ber om at jeg kan få være med å legge til rette slik at alle foreldra til barna på BCA kan få fortsette i sine misjonsoppgaver her i Mali. De er mange og omfattende. Jeg er takknemlig til regionstyret vårt (NLM) som var så positiv til at jeg kunne gå inn i denne oppgaven.

Jeg har bare tre elever i klassen, tre herlige og nokså ulike barn. To fra Amerika og ei fra Ghana. Innimellom (som denne uka) er det en fjerde elev som hospiterer i klassen mens foreldra er i Bamako på ulike oppdrag. De bor langt ute i bushen og har hjemmeskole til vanlig.

Hverdagen ble noe mer hektisk fra mandag av. Her går barna på skolen fra 07.30 til 14.00 (7 undervisningstimer) samme hvilken klasse i de går i. Jeg underviser 35 timer i uka (en 100% stilling i barneskolen i Norge er på 25 undervisningstimer til sammenligning), 25 av dem på engelsk. Som lærer må jeg møte på skolen kl. 07.10, så taxien kommer og henter oss utenfor døra vår kl. 06.50, for å nå neste rute han skal kjøre.

Irene

Ingen kommentarer: