23. september 2007

Kvinneretreat i Bamako

Jeg er full av takknemlighet for at jeg denne helga har fått være med på "Women`s retreat in Bamako 2007". Det var en deilig avveksling fra hverdagen ellers og en god oppladning til de neste ukene. 77 damer, de aller fleste misjonærer, kom fra alle kanter av Mali, for å være sammen i tre dager. Et team på 8 damer fra USA stod for innholdet av helga, mens en gruppe damer her i Bamako hadde forberedt alt det praktiske de siste månedene. Vi holdt til på Hotel Salam her i byen.

Vi fikk ta del i 4 flotte bibeltimer der vi fulgte Josva i deler av hans arbeid. Timene ble etterfulgt av bønnegrupper. Godt å merke all forbønn og lykkeønskninger jeg fikk denne helga i forbindelse med nye oppgaver jeg skal inn i fra i morgen av! 6 ulike seminar kunne vi velge mellom i løpet av helga, og teamet fra USA bistod med både fot - og håndmassasje, såvel som skuldermassasje og hårklipp. (Ei dame klippa ca 3/4 av deltakerne!! (hun hadde hatt egen hårsalong i 11 år)) Ulike "Doorprizes" var et annet innslag de hadde, noe amerikanerne var vel kjent med, etter lyden å dømme når noen vant :)

Jeg hadde en flott opplevelse lørdag kveld da jeg oppdaga at jeg satt rett ved siden av fru Burmeister og fru Norton da vi spiste. Dette er damer (del av ektepar) som jeg har hørt om i maaange år, men ikke selv truffet før i går. Burmeister var med og viste de første misjonærene rundt i Elfenbeinskysten i 1984. Mange NLM misjonærer her ute har snakket om denne legenden i vår misjonshistorie i Vest-Afrika, og i går fikk jeg altså stifte bekjentskap med Nancy. De har nå sitt arbeid på SIL, like ved her vi bor. Familien Norton kom til Elfenbeinskysten i 1999 og har hatt mye kontakt med flere NLM misjonærer. Fra 2002 har de jobbet i Guinea, i en by rett over grensa fra Narena. De må til Bamako for handling, så vi gleder oss til å bli enda bedre kjent med dem (Jon Ivar spiste lunsj med dem i forrige uke).

Ettersom vi har barna våre på en internasjonal skole og de er med på internasjonal søndagsskole, var det også mange kjente ansikt blant alle damene, og flere av dem fikk jeg tid til å prate mer med, enten i bassenget eller rundt bordet.

Så var det kjekt å treffe alle de norske misjonærene som kom fra øst (NMS/Frikirka) og vest (Normisjon) for å være med på kvinneretreatet. Nå fikk navn jeg hadde hørt om et ansikt, og nye bekjentskap stiftet. Også greit når vi etterhvert har lyst til å planlegge turer rundt i Mali for å se på andre deler av landet enn hovedstaden :)

En stor takk til Jon Ivar som har stelt hus og heim i helga (hushjelpa hadde fri pga nasjonaldagen...)

Irene

Ingen kommentarer: