3. desember 2008

Prislapp: 0 kroner

Det er bt.no (Bergens Tidende) som i dag har denne store overskriften.

Hva gjelder det? Jo, en fotballspiller. En fotballspiller som gis bort gratis fra fotballaget Brann! Når det er snakk om kjøp og salg av fotballspillere, ligger summen som regel i millionklassen. Denne gang er prislappen satt til 0 kroner. Vi kan gjøre oss mange tanker omkring denne store forskjellen. Finanskrisen ser ut til å være en del av årsaken. Min kunnskap om kjøp og salg av fotballspillere er lik null, men min første tanke da jeg så denne avisoverskrifta, var: Hvordan må det ikke føles å bli priset så til de grader ulikt sine lagkamerater?

Da er jeg glad jeg har en arbeidsgiver som ikke setter ulik pris på sine arbeidere. Om jeg gjør det bra eller dårlig på jobb, så er jeg like mye verdt. Da jeg var ny i tjenesten var jeg like mye verdt som den som hadde jobbet i bedriften hele sitt liv.

Vil du høre hvilken prislapp Gud har satt på mennesket - deg og meg? Jo, ikke mindre enn sin sønns dyrebare liv. Så mye er du og jeg verdt for Gud at han betalte med sin egen og eneste sønn for at du og jeg skulle gå fri. Fri fra en evig fortapelse adskilt fra Gud. Denne prislappen kan ikke måles med hverken den ene eller den andre fotballspilleren i verden.

God advent, kjære høyt elskede og dyrt kjøpte medmenneske.

Ingen kommentarer: