23. september 2008

Mer skole

Her i Mali går vi på skolen bare 176 dager i året mens dere i Norge går 190 dager. Urettferdig - tenker du gjerne.

Da kan jeg fortelle deg at vår skoledag er på 8 timer hver dag, til sammen 40 timer i uka, mens dere i 3. og 5. klasse i Norge bare har 25 timer i uka. På ett år går vi på skolen 458 skoletimer mer enn dere. Hvis vi gjør disse timene om til norske skoledager, så er vi på skolen 91 dager mer enn dere i Norge. Synes du det fortsatt er urettferdig?

I tillegg til timene på den amerikanske skolen vår, går vi to ettermiddager i uka på "norsk skole" for å jobbe med norsk, RLE og samfunnsfag på norsk.

Jeg har ikke gått 5. klasse i Norge, så jeg vet ikke hvor mange prøver dere har eller hvor tjukke skolebøkene deres er. Men her i Mali har jeg ca fire prøver i uken. Og vi får karakter på alle prøvene våre og det meste av skolearbeidet vi gjør i løpet av skoledagen. Jeg får som regel lekser i fire fag hver dag. Noen av dem rekker jeg heldigvis å gjøre ferdig på skolen, men resten må jeg gjøre hjemme. Sosial studies boka mi (samfunnsfag) er på 735 sider, mens science boka mi (naturfag) bare er på 584 sider. Min norske samfunnsfag bok er på 191 sider. Den leser jeg i tillegg.

Når vi er ekstra gode venner så hjelper Hanne og jeg hverandre før vi skal ha spellingtest.
Det har vi hver uke.
Hilsen Håvard
(ps jeg elsker lørdager og søndager!!)

1 kommentar:

Anonym sa...

Heia Hanne og Håvard
Mormor og morfar synes dere er tøffe og flike. Vi er sååå imponert over hvor dere takler dette med å gå på en skole der nesten alle andre nå snakker et annet språk og de fleste bøkene er på engelsk(amerikansk)
Kjempebra !!!