14. oktober 2007

Middagsbesøk

Vi kommer rett fra middagsbesøk hos Gédéon og kona, et gjestfritt og veldig koselig, malisk ektepar. Gédéon jobber på kontoret til NLM her i Bamako. Han er således til stor hjelp for både Jon Ivar og de andre misjonærene. Og i dag var hele familien vår invitert hjem til dem.

Vi fikk servert nydelig, malisk mat; ris, høne og mange gode grønnsaker. Alt servert på et stort fat midt på bordet, med hendene som redskap for å få det hele i seg. Jeg skal være ærlig: - Jeg sølte litt på kjolen min, og jeg fikk tilbud om skje, men er man i Mali så er man i Mali! Jeg fant mer tilbake til teknikken etterhvert, men 6 år med kniv og gaffel i Norge hadde nok visket ut litt av praksisen. Jeg strevde litt med å holde venstre hånd unna matfatet (den er uren i følge muslimene og skal ikke brukes til matinntak, bare til uttak...) Å skulle dele kål og kjøttbein med bare en hånd var litt vrient, men det gikk etterhvert. Håvard og Hanne takket ja til fat og bestikk.

Under middagen fikk vi "nytt" etternavn. Vi kunne ikke beholde det ivorianske etternavnet vårt fra Elfenbeinskysten når vi nå var i Mali. Så fra å være Yaya Diomande og Zita Diomande da vi kom, var vi blitt Yaya og Zita Coulibaly da vi dro hjem.

Etter middagen fikk vi servert te, laget og servert på malisk vis. Jon Ivar har blitt en kløpper i tedrikking her ute. Han sitter mange kvelder i uka og drikker te med mannfolka i gata vår. Så ved teserveringen tok han meg igjen der jeg hadde overgått ham i middagsspising :)

Tidligere misjonærer her ute hadde lagt igjen noen tegnefilmer ++ hos Gédéon. Dette var Hanne og Håvard veldig glad for, så de to timene vi var på besøk gikk fort også for dem. Takk til Edgar og Vigleif for det :)

På hjemturen stoppet vi langs veien og kjøpte oss en vannmelon.

Irene

2 kommentarer:

Anonym sa...

Da er det mindre komplisert å være middags-gjest hos Kristin W Malmin!! Vi er begge gressenker i helgen, og inntok en bedre middag hos henne med både fat, bestikk og ikke minst to hender. Men skulle gjerne lkjøpet en vannmelon på vei hjem i den sizen dere har avbildet.Eller er det også et bildet dere har funnet på nettet for å lure meg? God arbeidsuke til både små og store!!

Jon Ivar sa...

Størrelsen er reell den. Kjøpte ikke den største, men den var likevel 45 cm lang og 63 cm i omkrets. Prøvde å få Hanne til å stå ved siden av dem da jeg knipset, men det var så varmt at hun orka ikke gå ut av bilen :)
Ha en fin uke dere også!
Irene