14. desember 2007

Kokebok og tegnekunst

En matoppskrift var i dag grunnen til at jeg måtte ta fram mine gamle tegnekunster (som jeg egentlig aldri har vært i besittelse av). Mamadou, hushjelpa vår, er flink til å lage afrikanske middager, noe vi vet å benytte oss av rett så titt. Og amerikanerne han har jobbet hos tidligere hadde lært ham å lage blant annet peanøttkjeks og banankake. Også dette kommer oss til gode.

Men i dag var tiden kommet for å utvide repertoaret til å omfatte også pannekaker og risengrynsgrøt. Det var da jeg måtte hente fram tegnekunstene mine. Mamadou kan nemlig, som mange voksne afrikanere, hverken lese eller skrive. Så mens vi puttet den ene ingrediensen etter den andre i pannekakerøra, så tegnet jeg symbol som vi var blitt enige om for både mel, salt, melkepulver, egg, vann og olje og dessuten måleredskapen vi bruker for den enkelte og hvor mye av hver. Mamadou var ganske fornøyd da han gikk i gang med stekingen, og ungene jublet for pannekaker til middag:)

Jeg fikk ganske god uttelling av heimkunnskapstimen jeg også, for etterhvert som jeg tegnet, fikk jeg Mamadou til å si de ulike ingrediensene på bambara, som jeg så skrev ned ved siden av symbolene. Så nå har jeg noen nye gloser til neste gang jeg skal handle hos butikkmannen over gata:)
Irene

Ingen kommentarer: