8. september 2007

Første skoleuke

Nå er vi ferdig med den første skoleuka vår på BCA. Vil du høre hvordan vi har hatt det? Vi har hatt det så bra at vi gleder oss allerede til neste uke. Vi ble tatt godt imot, og alle sier de er glad for at vi har kommet på skolen.

Mamma og Espen (ettåring/miljøarbeider) har vært med oss hele tiden, og det har vært bra, for vi forstår jo ikke så mye engelsk ennå. Men litt har vi lært denne uka, og så har vi lært de andre litt norsk.

Skolen vår har 27 elever. I Håvard sin klasse er det 4 gutter. Jeg er alene i min klasse, men jeg er mest sammen med 1st grade (her heter det ikke klasse, men grade!) Da er vi 6 stk, fire gutter og to jenter (jammen bra for Sarah at jeg kom!) De andre fem kommer fra Amerika, Canada, Nigeria og Ghana. Jeg har en veldig snill og grei lærer, men dessverre er hun bare vikar til den egentlige læreren for 1st grade kommer om to uker. Da skal Mrs Cochrone tilbake til sin klasse på ungdomstrinnet.

I dag hadde vi pop-corn party! Når vi jobber bra, tar Mrs Cochrone en håndfull pop-corn opp i et glass, og når glasset er fullt, har vi pop-corn party. Vi fikk se på film mens vi spiste pop-corn.

Hver dag har vi spelling, reading, handwriting, bible lesson, og mye mer. Når det er matematikk, har jeg en lærer helt for meg selv, fordi jeg er eneste 2nd grader. Og det er mamma!! Jammen bra jeg har en lærer til mamma. Hun er også læreren vår i norsk, samfunnsfag og Krl. Da følger vi noe som heter Globalskolen, men det må jeg fortelle om en annen gang.

Vet dere hva jeg torde i dag? Jeg leste høyt på engelsk fra leseboka vår!! Det var litt nifst, men det gikk bra. Og så lærte vi left, right, near and far, og for å lære det enda bedre lekte vi noe som var nesten som tampen brenner. Det var gøy!

Hver fredag er det fellessamling for hele barnetrinnet. Til i dag hadde klassen til Håvard øvd inn et dramastykke om Daniel i løvehulen, og Håvard spilte Daniel.

Skolen begynner kl. 07.30, så vi må reise hjemmefra kvart over syv. Vi har to pauser for dagen. Da er vi mye ute og leker på nabotomta til skolen. Der er det flere lekeapparater og plass til å spille fotball, eller egentlig kaller de det Soccer. For å komme til lekeplassen, må vi gå gjennom tunet til en afrikansk familie. De sitter som regel ute og lager mat når vi kommer forbi. Vi har en afrikaner som passer på oss når vi har friminutt. Han kan ikke engelsk, bare fransk og bambara.

Nå skal jeg ut i hagen og bade for jeg er så varm. Hvis du vil, så kan du se noen bilder fra skolehverdagen min her.

Hilsen Hanne


1 kommentar:

Anonym sa...

Dette var bra Hanne. Stå på så blir du flink engelsk skolejente. Kjekt med bildene. mormor